انسانِ جاری

حرف هایی از جنس طلبگی

انسانِ جاری

حرف هایی از جنس طلبگی

انسانِ جاری

نکاتی در رابطه ی محرم و نامحرم

يكشنبه, ۹ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۰۶ ق.ظ

س ۶: برای فردی که گاهی چشمش به خطا می‌رود و به نامحرم نظر می‌کند، ازدواج چه حکمی دارد؟

ج: اگر نتواند بدون ازدواج، چشمش را حفظ کند، واجب می‌شود. ازدواج، راه چشم را می‌بندد و راحت می‌شود. تا ازدواج نکرده است، خیال می‌کند علی‌آباد هم شهری است.

س ۷: آیا اگر همراه نوامیس برای خرید به بازار نرویم و آن‌ها خود به تنهایی بروند، خلاف غیرت و مردانگی است؟

ج: بله؛ در معرض حرف‌هایی هستند؛ مثلاً ممکن است به آن‌ها تنه بزنند یا متلک بگویند. مرد در چنین محیطی باید احتیاط کند و گاهی که ممکن است، باید خودش او را به بازار ببرد و همراه او برود، منتهی مرد مثل دیگران موقع ازدحام نرود. باید در مواقع خلوت برود. چه کسی گفته است که حتماً قبل از عید راه بیفتد که غلغله‌ی جمعیت است. در آن زمان، همه می‌خواهند جنس بخرند و گران هم می‌شود. مرد باید ببیند کی بازار خلوت است، زودتر برود بخرد. این‌طور بروید و بخرید و بیایید إن‌شاءالله بدون این‌که مشکلی پیش آید.

س ۸: اگر همسرمان خواست به حرم مُشرّف شود و ما نمی‌توانستیم همراه او برویم، آیا اجازه بدهیم که خودش با تاکسی برود؟

ج:‌ اگر مأمون از مشکلات باشد، اشکال ندارد؛ امّا مشکل پیش می‌آید. با خواهرش یا یکی از همسایه‌ها یا قوم و خویش‌ها برود، بهتر است. زن‌ها تنها بیرون نروند.

س ۹: حد و حدود صحبت خانم‌ها با مردهای نامحرم چه پسر عمو و پسر دایی و فامیل‌های شوهر چقدر است؟

 

ج: به حدّ ضرورت؛ به حدّ لزوم.

س ۱۰: بعضی از علما گفته‌اند سلام کردن هم لازم نیست؛ نظر شما چیست؟

ج: سلام کردن مکروه است؛ مکروه یعنی نوع مردم با دختر مردم اگر سلام و علیک کنند، شیطان وسط می‌آید؛ از این جهت گفته‌اند: احتیاط کنید.

س ۱۱: با توجّه به این‌که اگر سلام نکنیم ناراحت می‌شوند، تکلیف چیست؟

ج: اگر ناراحت می‌شوند، سلام کن؛ ولی جوری سلام کن که شیطان وسط نیاید.

س ۱۲: رابطه‌ی ما با زنان نامحرم که از بستگان نزدیک هستند باید چگونه باشد؟

ج: نامحرم یعنی این‌که به جاهایی که حرام است، نباید نظر کنی.

س ۱۳: با حجاب کامل؟ اگر شما این حکم را به همه بگویی، چطور می‌شود؟ مگر همیشه حجاب کامل است؟ تابستان هوا گرم است، زنان با لباس‌های سبک و بی‌آستین با مردها بنشینند، چطور می‌شود؟ اگر زن بخواهد حجاب کامل را مراعات کند معذّب است، چون هوا گرم است و اگر بخواهد مراعات نکند، مشکلات پیش می‌آید. بنابراین ما باید عادت کنیم سفره‌ی زن و مرد جدا باشد تا هم زن‌ها راحت باشند هم مردها.

س ۱۴: جدا کردن سفره در خیلی از فامیل‌ها عرف نیست.

ج: کم کم باید عرفش کرد. چاره‌ای نیست. مگر این‌که چند پیرزن باشند و چند پیرمرد؛ امّا اگر جوان‌ها بخواهند با هم بنشینند، شیطان وسوسه می‌کند.

س ۱۵: در پاره‌ای جدا کردن سفره‌ها هنوز نتوانسته‌ایم با تعدادی از فامیل‌ها کنار بیاییم چه کنیم؟

ج: مأیوس نشوید؛ آرام آرام درست می‌شود إن‌شاءالله؛ عجله نکنید.

س ۱۶: حساسیت روی این نکته، اگر محقق شود، نکته‌ی تربیتی خوبی است ولی اگر کسی خیلی حساسیت به خرج دهد شاید مشکل پیش آید؟

ج: مصداق «الانسان حریصٌ علی ما مُنع» الست. بله، کم کم درست می‌شود إن‌شاءالله.

س ۱۷: این کم کم یعنی تا وقتی سفره‌ها جدا نشده، یکی باشد؟

ج: نه‌خیر؛ یعنی سفره‌ها دو تا باشد.

س ۱۸: پس چطور کم کم باشد؟

ج: مواردی که مشکل‌آفرین است را یکی کنید؛ ولی همه را نه. همه‌ی فامیل یک طور نیستند؛ بعضی‌ها نرم هستند و می‌پذیرند؛ امّا بعضی‌ها کمی سفت هستند و دیر تن به سفره غیر مشترک می‌دهند. این فامیل‌ها را باید از هم جدا کرد. فامیل‌هایی را که می‌پذیرند، سفره را جدا کرد و فامیل‌هایی را که نمی‌پذیرند، سفره را یکی کرد. بعد کم کم برای فامیل‌هایی که نمی‌پذیرند هم مقدّمات جدا کردن سفره را فراهم کرد.

 س ۱۹: در موضوع نشستن فامیل‌ها در یک اتاق هم حتماً مکان زن و مرد جدا باشد؟ یا این‌که می‌شود یک‌جا باشد ولی جلوی مرد نامحرم صحبت نکنند؟

ج: یک‌جا که باشند، مردها با هم شوخی می‌کنند او هم می‌شنود و می‌خندد؛ کم کم یواش یواش خراب می‌شود. اتاق‌شان دو تا باشد بهتر است.

س ۲۰: در مجالس عروسی، بانوان آرایش و زینت می‌کنند و اگر خانمی آرایش و زینت نکند، مورد هجمه قرار می‌گیرد و به عقب‌افتادگی اجتماعی متهم می‌شود. آیا باید او هم آرایش کند؟

ج: آرایش کردن حرام نیست، بلکه اگر نامحرم ببیند، حرام است. بنابراین، مستحب است زن برای شوهرش آرایش کند. اگر هم مشکلی هست، باید به گونه‌ای از منزل بیرون برود و برگردد که نامحرم نبیند.

س ۲۱: اصل حضور خانم‌ها در این عروسی‌ها و مهمانی‌ها که لباس‌های نامناسب در آن‌ها پوشیده می‌شود، چگونه است؟

ج: خوب نیست. اگر بتوانند نروند، مناسب‌تر است.

س ۲۲: آیا در این نوع مجالس می‌توان با سر برهنه و لباس‌های بدن‌نما حضور داشت مخصوصاً که تقریباً همه موبایل دارند و عکس می‌گیرند؟

ج: نباید گذاشت کسی عکس بگیرد؛ چون ممکن است به دیگران نشان دهند، خوب نیست.

س ۲۳: منظور از «ریبه» چیست؟

ج: فکر گناه؛ می‌گویند: «کسی که به زن نامحرم نگاه می‌کند، اگر نظرش نظر ریبه باشد، حرام است.» شما ببین نگاه می‌کنی خوشت می‌آید، مقدمه برای گناه است، این را «ریبه» می‌گویند.

س ۲۴: آیا همین که فکر گناه در ذهن نقش ببندد، کافی است؟

ج: بله.

س ۲۵: بعضی از خانم‌ها به قدری مقیّدند که حتّی به مردان سلام نمی‌کنند. این موضوع برخی اوقات باعث کدورت می‌شود. آیا سلام کردن زن به مرد نامحرم اشکال دارد؟

ج: گفته‌اند: زن جوان سلام نکند. امیر المؤمنین ع فرمود: «من به زن جوان سلام نمی‌کنم.»

س ۲۶: اگر صدای نامحرم از خانه‌ی همسایه به صورت ناخودآگاه شنیده می‌شود، چون معمولاً با صدای بلند صحبت می‌کنند ما چه وظیفه‌ای داریم؟

ج: اگر در شما اثر بد می‌گذارد، نباید بشنوید. اگر می‌توانید حائلی ایجاد کنید که صدا منتقل نشود. اگر می‌توانی خواهش کن که این‌طور بلند صحبت نکنند. به هر طریق که شده کاری کن که شما این صدا را نشنوی. راهکار زیاد دارد.

س ۲۷: نظر شما در مورد تبلیغ در دبیرستان دخترانه چیست؟

ج: رابطه با دخترها معدن خطر است؛ بله معدن خطر است. این‌قدر خطر دارد. کسانی که می‌خواهند بروند، باید سنّ‌شان بالا باشد؛ زن و بچّه هم باید داشته باشند. اگر زن و بچّه داشته باشند و جوان هم باشند باز شیطان اذیّت‌شان می‌کند. باید زن برود آن‌جا تبلیغ کند. اگر زن نیست، مردی که زن و بچّه داشته باشد و سنّش هم بالا باشد و دیگر از پل‌ها عبور کرده باشد و الّا همان سن بالا را هم شیطان گول می‌زند.

س ۲۸: آیا مراعات پوشش باید در حدّی باشد که مثلاً برجستگی بدن خانم در خانه جلوی بچّه نباشد؟

ج: اگر معلوم باشد که بچّه تحریک می‌شود، او هم فردا همان‌جا را بیرون می‌گذارد و خطر پیش می‌آید. باید لباس گشاد باشد که برجستگی‌های بدن را نشان ندهد. این‌ها هم جلوی لباس‌شان و هم عقب لباس‌شان را تنگ می‌گیرند. همه‌ی برجستگی‌ها معلوم می‌شود و مشکلات ایجاد می‌کند. این‌ها مسائلی است که جوان‌ها را بیچاره کرده است و هرچه بیشتر دامن بزنند، فساد بیشتر می‌شود و اصلاحش غیر ممکن می‌شود.

س ۲۹: پوشش زن در مقابل فرزندان در خانه باید چگونه باشد؟

ج: درباره‌ی آن هم باید احتیاط کرد. زن فقط در مقابل شوهر مجاز است که راحت باشد. ولی در مقابل بچّه‌های بزرگ و ممیز چه دختر، چه پسر نباید راحت باشد؛ چون آن‌ها هم تشویق می‌شوند و خراب می‌شوند. پوشش زن باید فقط در حضور مردش کم باشد و الّا اگر در مقابل پسر بزرگش، لباس نامناسب بپوشد، پسر تحریک می‌شود و آن وقت مشکلات پیش می‌آید؛ مثلاً عدّه‌ای با خواهران‌شان ارتباط پیدا می‌کنند. این‌ها را در مادر می‌بینند و به او نمی‌توانند دسترسی پیدا کنند، لذا این‌طور می‌شود. یا با خاله‌های‌شان و عمّه‌های‌شان ارتباط پیدا می‌کنند؛ یعنی هر کسی که دمِ دست باشد. این‌ها هم تقصیر مادرها است که عکس عروسی را می‌گذارند در طاقچه‌شان یا لباس‌های غیر اسلامی می‌پوشند و آن‌ها تحریک می‌شوند. برای حفظ جامعه از خطر انحراف، این موارد باید از بچگی مراعات شود و الّا مثل غرب می‌شود که مانند حیوانات که خوب و بد برای‌شان معنا ندارد، حتّی در خیابان هر کاری می‌کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی