انسانِ جاری

حرف هایی از جنس طلبگی

انسانِ جاری

حرف هایی از جنس طلبگی

انسانِ جاری

پرسش و پاسخ درباره حجاب از آیت الله خوشوقت

يكشنبه, ۹ بهمن ۱۴۰۱، ۱۰:۰۹ ق.ظ

 

س ۳۰: آیا پوشیدن مانتو کوتاه هر چند با چادری که جلویش دوخته شود، برای خانم‌ طلبه‌ها اشکال دارد؟

ج: بله، درست نیست. اصلاً نپوشند و خطرناک است؛ چون مانتو کوتاه است و یک بار چادر هر چند پوشیده است، امّا یک طرفش بالا می‌رود و همین وضع، آن‌جا را تداعی می‌کند و تحریک می‌کند.

س ۳۱: اخیراً مدل‌های جدید چادر زنانه که استفاده از آن راحت‌تر است آمده، نظر شما در مورد استفاده از آن برای خانم‌ها چیست؟

ج: هیچ کدام از این مدل‌های جدید خوب نیست. همه‌ی این‌ها ملّی مذهبی است و به درد زنان ما نمی‌خورد. این نوع چادرها فاصله‌شان با بی‌حجابی خیلی کمتر است. امّا چادر این جور نیست. همین چادر، قرن‌ها زن‌ها را نگه داشته است. بعد از این هم نگه می‌دارد. اگر به آن دست بزنی، به طرف بی‌حجابی رفته‌ایم.

س ۳۲: حاج آقا! چادرهای جدید هم چادر مشکی است؛ امّا مدل عربی، بحرینی یا… است؟

ج: رنگ مشکی عیب ندارد، امّا در این چادرها رنگ مشکی‌اش را حفظ کرده‌اند ولی چیزهای دیگرش را از دست داده است. آن را به بی‌حجابی نزدیک کرده‌اند. همین چادر معمولی خوب است. چه عیبی دارد؟ ما نباید کاری کنیم که غربی‌ها بپسندند. آن‌ها زمانی ما را می‌پسندند که همه چیز ما مثل آن‌ها باشد. نه تنها چادر، اعمال و اخلاق‌مان هم مثل آن‌ها باشد. همه چیزمان مثل آن‌ها باشد؛ حتّی افکار ما هم مثل آن‌ها باشد.

س ۳۳: می‌گویند وقتی خانم‌ها با چادر معمولی بچّه را بیرون می‌برند، اذیّت می‌شوند ممکن است با چادر نتوانند از بچّه خوب مراقبت کنند؟

ج: آقایان باید سعی کنند تا جایی که می‌شود، زن‌های‌شان اذیّت نشوند. وقتی بچّه را بیرون می‌برند، با وسایلی بیرون ببرند که زن‌ها اذیّت نشوند و الّا اگر این کار را نکنید، آن وقت زن می‌گوید: «هوا گرم است؛ من می‌خواهم چادر را از سرم بردارم.»

س ۳۴: چادرهای جدید همین چادر معمولی است ولی آستین دارد و…؟

ج: به آن چادر معمولی دست نزن. اگر دست بزنی، معلوم می‌شود شیطان دارد جلو می‌آید.

فردا این را حذف می‌کند. پس فردا آن را حذف می‌کند. آهسته آهسته همه را حذف می‌کند.

شیطان یک باره نمی‌گوید: «بیا بی‌حجاب شو.» بلکه اوّل یک قسمتش را خراب می‌کند و بعد جلوتر می‌آید. آرام آرام انسان می‌بیند که دینش رفت و خلاصه حجابش رفت.

نه؛ ما باید همین‌جا قرص بایستیم. حجاب یعنی همین چادر معمولی. کسانی که آن چادر را عوض نکردند، دیدیم که خیلی‌های‌شان بی‌حجاب شدند. زن‌ها هم نوعاً دوست دارند آزاد باشند و چادر برای‌شان سخت است ولی باید بدانند که این سختی و نفع‌شان است و الّا اگر خودشان را نشان دهند، اراذل زیادند و آن‌ها را می‌برند.

یکی از اراذل و اوباش را قبل از این‌که اعدام کنند؛ دختری را که برده بود، خبر کردند و پای دار آمد و به آن اوباش گفت: «چرا این کار را با من کردی؟» آن مرد گفت: «تو مانتو کوتاه پوشیده بودی؛ من هم تحریک شدم و تو را بردم.» انسان تحریک می‌شود. باید مانتو هم بلند باشد که هیچ کس در این فکر نباشد. قیچی در دست غربی‌ها است و مرتباً آن را کوتاه می‌کنند که حیا از بین برود و بعد بگویند حالا که بنا است تا این‌جا باشد، دیگر آن را بیرون بیاور. لذا باید این چادر معمولی را قرص نگه داریم.

س ۳۵: آیا پوشیدن چادر ملّی، عربی و چادرهای براق برای خانم طلبه اشکال دارد؟

ج: برای غیر خانم طلبه هم اشکال دارد و خطرناک است. چادر ملی و مذهبی نداریم. همان چادر قدیم مشکی خودمان کافی است. این چادرها مقدمه است که یواش یواش به مانتو تبدیل شود و بعد هم بدحجاب شوند.

س ۳۶: پوشیدن لباس‌های نیمه عریان برای خانم‌ها در مجالس عروسی چطور است؟

ج: نباید بپوشند. این‌ها مخصوص شوهر است. اگر بپوشند، آن‌ها هم تشویق می‌شوند و تحریک می‌شوند و طرف غربی‌ها می‌روند و مشکلات پیش می‌آید. این‌ها لباس‌های غربی است. لباس آن است که بپوشاندد، نه آن‌که نشان بدهد.

س ۳۷: آیا پوشیدن لباس مُد اشکالی دارد، مخصوصاً که هر سال، رنگ خاصی مُد می‌شود؟

ج: بله. تبعیت از مُد غرب درست نیست. روایتی هست به این مضمون که «وَ لَا یُشَاکِلُوا بِمَشَاکِلِ أَعْدَائِی فَیَکُونُوا أَعْدَائِی کَمَا هُمْ أَعْدَائِی»[۲] مرحوم آقای خوانساری ره می‌گفت: «این روایت درست است» و بنا بر آن فتوا می‌داد که پوشیدن لباس‌های دشمن جایز نیست. یک روز آن را تنگ می‌کنند و یک روز گشاد. یک روز هم به آن سنگِ پا می‌کشند و بالای آن را سفید می‌کنند. این‌ها با فکر و مغز فرد بازی می‌کنند و فردا، غربی‌ها هر کاری کردند، مردم قبول می‌کنند. این‌ها هم خیلی عقل‌شان دست خودشان نیست؛ پس می‌پذیرند، زمانی باب بود که انتهای شلوارشان، ریش ریش بود. این هم این کار را می‌کردند.

س ۳۸: جدیداً در مجالس معنوی مانند زیارت عاشورا، ختم صلوات و ختم قرآن، خانم‌ها مانند مجالس عروسی با آن آرایش کامل و لباس‌های مد و رنگارنگ شرکت می‌کنند. آیا این کار باعث وهن آن مجالس نیست؟

ج: این کار باعث می‌شود زن‌هایی که به آن‌جا می‌روند، آن‌ها هم خراب شوند. باید ساده بروند. این‌ها از لباس‌های اروپایی است و ترویج آن خطرناک است. خانم‌ها هم روحیه‌ی تجمّل‌پرستی دارند؛ پس همه آن‌ها خراب می‌شوند. یا باید تعطیل کنند یا باید تفهیم کنند که این کار درست نیست. این‌جا مجلسی است نتیجه‌اش، پیروی نکردن از مد غرب است، نه این‌که شما در این‌جا هم مد غرب را بیاوری و زن‌ها خراب شوند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی